© Flyvetossen.dk
 

Funtana 2.45 m:

Endelig kom min funtana med posten.
Jeg gloede godtnok noget på alle de udfræste dele, mon der kunne blive til en flyvemaskine af alt det virvar,og så er ribberne til hovedvinger og haleplan ikke med på billedet.

Efter at have gået og luret lidt på alle delene og sammenlignet dem med tegningen, begyndte det alligevel at tage form.
Efter at bund og begge sider er blevet limet sammen, kunne jeg ikke nære mig, måtte lige prøvesamle uhyret.
Kroppens totallængde er det samme som vingespændet.

Jeg havde lige et par timer til bygning idag og en halefinne med sideror blev til.

Jeg har forresten besluttet at lime hele flyveren, pånær kroppen, med den "Grønne Aliphatic Resin lim", den er meget sej når den er afhærdet. Beplankningen er undtaget, den skal limes med en lim der hærder stenhårdt op, ellers kan limfugen ikke slibes jævn med overfladen, men ellers limes til lister og ribber med Aliphatic Resin lim.
Så blev der lige limet lidt på min Funtana. Der var godtnok mange stumper og holde sammen på.
Jeg er sgu rigtig glad for, at jeg valgte at lime kroppen sammen med PU-Lim, det har den fordel, at man kan flytte rundt på stumperne i længere tid, end de fleste lime tillader.

Man skal bare lige huske at lægge plastfilm mellem byggeplader og emner.
Jeg valgte at sætte bred indpakningstape på mine byggeplader hvor limfugerne kom til at ligge.Limen koger nemlig ret meget ud af fugerne.
fik lige limet skelettet til motorcowlet sammen. Det var godt nok ikke ret nemt, at kantlime på 3mm. krydsfiner, men det gik da. Nu skal det bare beklædes med balsaplader.

Venstre vinge under opbygning.

Krængroret limes op.

Der indlimes skråstivere, pga. at ribberne er blevet lidt skæve.

Højre vinge gennemgår samme procedure som venstre.
Vingeroden er 70 cm. tippen 41 cm.

Vingen prøvemonteres på kroppen, det viste sig at være en god idè. Tegningen passer ikke, rodribben mangler 12mm. i bagkanten i at nå ind til kroppen. Øv ekstraarbejde.

Alle lister og skråstivere skæres løs. Der lægges 10mm. klodser under rodribben som så fastspændes til kroppen og alle lister og afstivninger fastlimes nok en gang.

Her ses tydeligt hvor fint rodribben smyger sig ind til kroppen.

Højre haleplan samt højderor er limet.

Haleplanet monteret.

Et kig på haleplanet.

Nu bliver det snart træls, her skal også en opretning/afstivning til.

Afstivninger indlimet.

Så er det bare noget der passer.

I begge sider af kroppen.

Et kig til den næsten færdige hale.

Forreste del af oversiden på kroppen beplanket.

Bageste del af oversiden på kroppen beplanket.

Et kig på oversiden af kroppen.

Midterstykket udskæres så man kan komme til at montere det nødvendige grej i kroppen.

Siderne blev lidt rigeligt slasket, så der blev indlimet en 3x5mm. fyrreliste.

Der blev ligeledes limet fyrrelister på overstykket, som passer ned mellem listerne i kroppen. Så skal der bare udtænkes nogle beslag til fastholdelse.
Jeg bliver nød til at foretage samme operation af den beklædte forkrop, af hensyn til tankmontering.

Så blev Turteldækket også taget af.

Vingerør tilpasses og vingeafstande udmåles.

Vingerørs føringer indlimes.

10 mm. balsaplade er indlimet i de to hjørner og tilpasset for at få en pæn runding samt understøtning for den 1.4 mm krydsfiner cowlet skal beklædes med.

Krydsfineren forbukkes her i et dertil hurtigt fremstillet forspændingsværktøj. Krydsfinerpladerne er fugtet med varmt vand inden bukningen.

Forbukning set fra enden.

Prøvepåsætning af krydsfineren inden det går løs med pålimningen.

Det ser jo ganske rimeligt ud.

Efter pålimning af de forbukkede plader, tilpasses det manglende midterstykke, som derpå limes i. der limes et par strimler indvendig i covlet over pladesamlingerne.

Cowlet er nu færdigbeklædt med 1.4 mm. krydsfiner. afprøvede lige en ny limteknik, jeg kom i tanke om fra min læretid som møbelsnedker, at almindelig hvid lim er thermoplastisk (bliver blød og klæbrig ved opvarmning). Kom 10% vand i limen og pelslede lim på begge limflader, lod det tørre en times tid. Nappede konens strygejern og stillede varmen på max styrke. Lagde emnerne sammen og varmede på den tynde krydsfiner og sandelig om ikke det bandt sammen.

Ja det er så det færdigbeklædte cowl. Nu skal der bare limes noget 10 mm. balsaplade på hele fronten, så den kan få en rigtig flot afrunding. Det vil nok være gavnligt, med til slut at give hele cowlet en eller to gange tyndt glasvæv.

Det træfærdige motorcowl.

Stopklods for vingerør i begge vinger.

Færdige hovedbjælker i begge vinger.

Stopklods for vingerør i halen.

Den træfærdige hale.

Det aftagelige turteldæk færdigt.
Så er der blevet mere plads til at montere grejet.

Den næsten træfærdige Funtana.
Der resterer nu kun beplankning af torsionnæser på hovedvinger og lidt støttestrimler på ribbekanterne.
Vægten har nu sneget sig op på 2.974 kg.

De færdig beplankede hovedvinger.

Balsastrimler til støtte for beklædningsfolien, er limet på ribberne, på
undersiden af begge vinger.


Så blev modellen træfærdig og kan afleveres til ejeren.
Jeg håber det bliver til mange gode flyvetimer.
Vægten endte på kun 4040 gram.

 

 

Til toppen af siden.

Tilbage til projekt