© Flyvetossen.dk
 

PiperJ3:

Købte byggesættet på internettet, vel vidende at der ikke var hverken byggetegning eller byggemanual med. Jeg ledte højt og lavt i flere år på diverse forum efter tegninger. Pludselig var der kontakt fra en amerikaner på et amerikansk forum. Han mente at være i besiddelse af tegningerne, men skulle lige finde dem frem. Han var så flink at få tegningerne scannet ind som pdf-fil og mailede dem til mig kvit og frit. Det var rigtig flot gjort. Han kunne også fortælle, at det er en rigtig godmodig flyver, den havde han selv stor fornøjelse af, Som han selv havde bygget.


Det er godt nok lidt svært at komme i gang, når man ingen byggevejledning har.

Jeg synes det går rimeligt godt.

Det hjælper en hel del når det ikke er den første model jeg har på byggebordet.

Jeg har endnu ikke stødt på de helt store problemer.

Nu ligner det faktisk en krop magen til tegningen.

Lige et nærbillede.

.Den næsten træfærdige krop.

Prøve pasning af den første halvfærdige vinge, inden der tilføjes mere balsa.

Så kom der lige haleplan og ror på.

styrbords vinge næsten træfærdig.

Begge vinger træfærdige, nu skal krængrorene bare skæres fri og limes færdige.

Efter tegningen skulle der indlimes to 4mm. møtrikker med tokomponent lim til vingestræberne, den løsning kunne jeg ikke lide. Jeg skar to fyrretræs klodser til, islagningsmøtrikker blev presset i, i de forborede huller og siden limet i vingerne.

Denne hukhus løsning kan jeg ikke acceptere, der bliver påskruet to bøjler på stræberne med hver to skruer.

Dette kunne min OCD heller ikke acceptere.

Der blev lige slagloddet et understel.

Fastgørelse af vingerne er samme princip som til stræberne. Der er limet ekstra støtte klodser ind i cocpittet, det var et nummer for slasket med kun to gange krydsfinèr.

Stræberne påskruet vingen. Fingerskruerne er hjemmefremstillet.

Stræberskruerne set inde fra. Alle islagnings møtrikker er sikret med en gang epoxy ovenpå, med forbindelse ude på træet, så håber jeg på de aldrig falder af.

Understel prøve monteret.

Så er det ude i Vor Herres friske luft, byggerummet er desværre for lille til at fotografere så stor en model.

Rorforbindelse i vingen.

Vingeservoernes placering i cocpittet, de ses ikke når loftlemmen er lagt på.

Højde og siderors servoerne er placeret bagest i cocpittet. Jeg skulle være lidt kreativ med placeringen, da det ikke fremgår af tegningen.

Et par nærbilleder.

Så er det vist på tide at få lavet en skære model til vinduerne.

Klippe, klippe, skære, skære, og klistre.

Det lykkedes at skære forrude og begge side ruder ud i et stykke efter papmodellen.

Så støbes der motorcowl. Pluggen er fastgjort med en 4mm. gevinstang gennem motorskottet og første skot i cocpittet. Pluggen er tapet rundt om balsa beklædningen for at undgå at Eze-Koten limer delene sammen. Første lag er fra en hvid engangs kedeldragt, der er vand og vindtæt. Stofsiden er udad så Eze-Koten har noget at binde på, derefter fem gange glas med et døgns mellemrum.

Plug og cowl er afmonteret, det gik rimelig nemt.

Pluggen slap meget nemt, på grund af stoffet fra kedeldragten, var der ikke trukket noget lim igennem, så den faldt næsten ud af cowlet.

Det færdig støbte cowl, uden pluggen.

Pus/pul rorforbindelse til sideroret.

Den færdige hale.

Balsa striben er indsat mellem spanter og afstivninger og skal bruges som understøttelse/klæbestykke til folien. Kroppen skal være tofarvet og skilles ad midt over balsa striben.

Det næsten færdige cowl uden pluggen, kun grundmalet.

Der er sket lidt mere. Motor OS65LA er monteret, alle rorforbindelser og servoer er monteret og afprøvet. Vægt uden folie endte på 5.4 kg med tom tank. Nu skal den afballanceres og folieres.

Næste side

Til toppen af siden.

Tilbage til projekt